Wydanie nr 141/2024, Poniedziałek 20.05.2024
imieniny: pokaż (10 imion)Teodor, Anastazy, Wiktoria, Asteriusz, Bernardyn, Saturnina, Iwo, Bronimir, Rymwid, Józefa
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Postęp prac na II etapie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - październik 2023 [foto , wideo]

Postęp prac na II etapie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany… fot. TvMalbork.pl / Zulawyimierzeja24.pl / TvRegionalna24.pl / TvSztum.pl / Piotr Wąsowicz
Trwa realizacja II etapu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, jednej z najbardziej spektakularnych inwestycji inżynieryjnych w Polsce w ostatnich latach. Całkowita długość nowej drogi wodnej ma wynieść łącznie 22,8 km. Nowy kanał ma mieć głębokość 5 metrów. Obecnie koszty całego przedsięwzięcia szacowane są na ponad 2,1 mld zł

Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej został uroczyście otwarty 17 września 2022 roku. To jednak nie koniec tej inwestycji – pozostaje pogłębienie ostatniego odcinka, który ma umożliwić wpłynięcie dużych statków towarowych i pasażerskich o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości do portu w Elblągu.

Plan realizacji tej inwestycji polega na tym, że morski szlak na Bałtyku zostanie uproszczony, a dzięki inwestycji będzie można wpłynąć na Zalew Wiślany, omijając rosyjską strefę przybrzeżną, co jest zwłaszcza bardzo ważne teraz, po agresji zbrojnej Rosji na Ukrainę w 2022 roku i trwającej cały czas wojny.

I etap, polegający na budowie kanału żeglugowego przez samą mierzeję, zakończył się we wrześniu 2022 roku. Inwestorem tego etapu jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum złożone z firm NDI i Besix. Nadzór na inwestycją pełni firma SWECO.

Kolejne etapy tego przedsięwzięcia będą polegały na pogłębieniu Zalewu Wiślanego oraz rzeki Elbląg i połączeniu z portem w Elblągu.

Obecnie trwają zaawansowane prace w ramach drugiego etapu tej inwestycji. W lipcu otwarty został most nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów.

Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, wybudowane zostaną 2 przystanie niskie wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Umowa na realizację III etapu inwestycji została podpisana w maju 2022 roku. Zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 metrów. W ramach tego etapu wykonawca wystawił też nowe oznakowanie nawigacyjne.

Jeszcze do niedawna nie było wiadomo, kto za to zapłaci, co było przedmiotem sporu.

A bez modernizacji ostatnich 900 metrów toru na rzece Elbląg to kluczowa i strategiczna dla Polski inwestycja nie będzie funkcjonalna.

Państwo przejmie port w Elblągu?

Władze Elbląga od początku realizacji całej inwestycji nie chciały zgodzić się na przekazanie rządowi udziałów w porcie za deklarowane 100 mln zł na pogłębienie ostatnich 900 metrów toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu w Elblągu. Również i sami mieszkańcy tego miasta w zorganizowanym przez samorząd na przełomie kwietnia i maja tego roku badaniu opinii zdecydowanie opowiedzieli się za tym, żeby port należał do miasta, a nie do państwa.

Jakie są koszty całej inwestycji?

Obecnie koszty realizacji tej inwestycji szacowane są na ponad 2,1 mld zł z budżetu państwa. Przypomnijmy, pierwotnie miała to być kwota w wysokości 880 mln zł. Jednak koszty przekopu Mierzei Wiślanej zwiększyły się w trakcie realizacji tego przedsięwzięcia.

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

 

 

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (2)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Mieszkaniec .
Mieszkaniec . 24.10.2023, 13:10
Po i spółka ,powie ,że się nie opłaci i kanal zarośnie chaszczami .
Ha ha ha.
Ha ha ha. 24.10.2023, 14:26 (odpowiedź do Mieszkaniec .)
Głupiś. W czynie społecznym będziesz co roku łopatą pogłębiał tor wodny ku chwale towarzysza Jarosława.